עבודת שורשים, הינה דרך או שם למטלה שמקבלים תלמידי כיתות ז’ בבית הספר. מורתה של עבודה זו היא חיזוק הקשר המשפחתי ושל הדורות בה. ישנם מנהגים ומסורת שעלולים להיעלם עם השנים ולכן, הנצחה של עבודת שורשים היא דרך נפלאה לנצור את החוויות, המנהגים והשושלת המשפחתית. ישנם שלבים בהכנת עבודת שורשים כמו, חלוקת העבודה לחלקים ולבצע, כל חלק בנפרד.

אם העבודה תתבצע אחרת, היא תהווה מעמסה לתלמידים ולכן יש לבצע שלבים בהכנת עבודת שורשים. במובן הרחב יותר, עבודת שורשים תכלול תחקיר שעושים אנשים בוגרים המעוניינים גם לשמר את תולדות המשפחה עבור עצמם והדורות הבאים. בגדרך כלל, השלב הראשון יהיה שושלת המשפחה, כלומר אילן המשפחה שבו תהיינה תמונות של הסבים הסבתות מכל צד, בניהם והנכדים וכן דודים, בני דודים וכדומה.

הדרך הזמינה והטוב ביותר לשימור של עבודת שורשים

הדרך הכי טוב לשמר ולהנציח אלבום שורשים, היא באמצעות יצירת אלבום שורשים מודפס הנראה כספר לכל דבר ועניין, שתהיה בו אף כריכה קשה וכך היומן יישמר למשך הרבה שנים. יש להכין שלבים בהכנת עבודת שורשים, כמו למשל חלוקה למעגלים. יש לרשום את שם המעגל ולהבין מה כולל כל מעגל ולמי הוא משתייך.

יש להכין ראשי פרקים לכתיבת החומר שלכם כמו תמונות, מסמכים או רעיונות אישיים שתערכו עם בני משפחתכם ששייכם למעגלים מסוימים. יש לאסוף חומרים שונים כמו תמונות ישנות של ההורים והסבים והמשפחה המורחבת יותר כמו כאלה המתעדות רגעים היסטוריים במשפחה. ישנם אתרי אינטרנט בכדי שיעזרו לכם לאתר שמות של דורות קודמים במשפחה.

להכין שאלות שיתארו תמונות ויפרטו אירועים שונים

השלב השלישי שהוא החלק האחרון של שלבים בהכנת עבודת שורשים, הוא הכנת שאלות שיתארו את התמונות באלבום ואשר יפרטו את המתואר באותן תמונות. יש להפנות את השאלות לקרובי המשפחה השונים. גם אם מצאתם גזרי עיתונות שבהם מוזכרים קרובי המשפחה שלכם, במידה ולא תמצאו גזרי עיתונות השייכים לקרובי המשפחה, תוכלו לבקר בספריות ציבוריות כמו ספרייה גדולה וידועה בתל אביב, ששם נמצאים כל קטעי העיתונות בארץ ובעולם בכל הזמנים.

אם יש לכם שלבים בהכנת עבודת שורשים שקשה לכם למצוא, תוכלו גם למצוא באמצעות גוגל פרטים שונים על משפחתכם שיכולים להיות לכם לעזר רב.

השארת תגובה